Gemeenten hebben de regierol in het aardgasvrij maken van wijken, buurten en dorpen. Essentieel is op welke wijze gemeenten die regierol invullen richting alle stakeholders die betrokken zijn bij de wijkgerichte aanpak. En hoe gemeenten daartoe hun gemeentelijke organisatie inrichten. Dat betekent niet dat gemeenten alles zelf moeten of kunnen doen.
Regie is niet hetzelfde als sturing. Regie is zoeken naar een balans tussen autonomie en sturing. Partijen moeten hun eigen pad kunnen kiezen, maar er is ook sturing nodig om te zorgen dat de paden gezamenlijk leiden tot een wenselijke situatie. Bij het ontwikkelen van de Transitievisie Warmte en Uitvoeringsplannen is de regierol redelijk duidelijk. Om te komen tot een proces dat leidt tot en voor de daadwerkelijke uitvoering is dat nog minder uitgekristalliseerd en komt het nog meer aan op maatwerk.
In het stappenplan transitievisie warmte en stappenplan uitvoeringsplan helpen we je op weg bij het opstellen van een transitievisie warmte of uitvoeringsplan. En het onderzoek naar de regierol van gemeentes geeft concrete handvaten bij de invulling van de regierol. Lees bij organisatie-inrichting meer over hoe de regierol die de gemeente kiest invloed heeft op de hoe de organisatie daarop wordt ingericht.
Samenvatting van het themaplan Regie & Organisatie
Meer nieuws
Wat weten we al? Waar bestaan nog onduidelijkheden? Wat kunnen we leren van anderen? Klik op deze tegel voor kennisproducten met meer informatie.
Naar de kennisbank
Meer praktijkverhalen
Ontdek waar je aan kunt denken bij het opstellen van je transitievisie warmte en welke stappen je hierbij kunt doorlopen. Lees meer over Transitievisie warmte en Stappenplan
Het uitvoeringsplan is een concretisering van de transitievisie warmte en beschrijft hoe de gemeente de wijkgerichte aanpak in een specifieke wijk of buurt wil (laten) uitvoeren of regisseren. Lees meer over Uitvoeringsplan en stappenplan
De warmtetransitie vraagt om veranderingen in het energiesysteem, van bron tot achter de voordeur. Het eigenaarschap en de benodigde kennis zijn verspreid over allerlei mensen en organisaties. Keuzevrijheid en lokale zeggenschap zijn daarom noodzakelijk. Lees meer over Balans, autonomie en sturing
Regie is maatwerk en komt tot stand in samenwerking met andere partijen. Welke aanpak effectief is, hangt af van de betrokken partners, de wijk en haar bewoners en de techniek. Daarbij helpt het om te schakelen tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau. Lees meer over Regie is maatwerk
Het Programma Aardgasvrije Wijken vraagt elke maand aan een Nederlandse professor om vanuit zijn of haar expertise te reflecteren op onze gedeelde opgave. Deze keer: Jan Rotmans. Lees meer over Essay Jan Rotmans: Een Transitie Aanpak voor Aardgasvrije Wijken
In 64 proeftuinen werken we aan het aardgasvrij maken van een woonwijk, dorp of buurt. Hoe pak je dat aan, een wijk aardgasvrij maken? In de rubriek ‘PAW in de praktijk’ gaan we op zoek naar antwoorden. In de Oranjewijk in Leeuwarden speelt de stapsgewijze aanpak een grote rol. Lees meer over PAW in de praktijk: Oranjewijk in Leeuwarden
In deze aflevering van de podcastserie 'De regierol van de gemeente in de aardgasvrije wijk' praten we met de gemeente Tytsjerksteradiel (Fr), over hun regierol bij het aardgasvrij maken van het dorp Garyp (700 woningen). Lees meer over Podcast proeftuin Garyp: "We zijn gestart waar de energie zit"
Regie & Organisatie
Technische Oplossingen
Verbinden van Opgaven
Juridica
Kosten & Financiering
Participatie & Communicatie
Vragen of jouw kennis delen?
Contact de helpdesk
Bekijk de veelgestelde vragen rondom dit thema.
Naar veelgestelde vragen
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.